Dnes je 3. červenec 2025, svátek má Radomír
Úvod Aktuality Ani pětihvězdičkový hotel nemusí být zárukou kvality Vytvořit článek
Ani pětihvězdičkový hotel nemusí být zárukou kvality
Redakce GastroIN - před 17 hodinami    0 Líbil se vám tento článek?

Může se stát, že hotel má pět hvězdiček, ale služby odpovídají spíš třem? Ne každý hotel má udělené hvězdy podle oficiální certifikace, a tak některé hotelové hvězdy září spíše jen na papíře. Jak je to s hotelovými hvězdami a na co máte nárok, když jedete do hotelu s oficiální certifikací.

Čím víc hvězd, tím lepší dovolená?
Hotelové hvězdy mají sloužit jako jednoduchý orientační systém pro spotřebitele. Vidíte více hvězdiček a očekáváte lepší, kvalitnější a dražší hotel. Ne vždy ale více hvězd zaručí lepší kvalitu, protože neexistuje žádný celosvětově jednotný standard pro udělování hotelových hvězd.

V Evropě se o sjednocování hotelového standardu na základě hvězd snaží organizace Hotelstars Union (HSU), která byla založena v roce 2009 a sdružuje 21 států (Arménie, Rakousko, Ázerbajdžán, Belgie, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Gruzie, Německo, Řecko, Maďarsko, Lotyšsko, Lichtenštejnsko, Litva, Lucembursko, Malta, Nizozemsko, Polsko, Slovinsko, Švédsko, Švýcarsko).

Tento systém Hotelstars Union je však dobrovolný, a tak i když daný hotel sídlí v členském státě, neznamená to automaticky, že bude mít hvězdy s oficiální certifikací. „Hotel, který sídlí v členském státě Hotelstars Union se může dobrovolně přihlásit, ale pokud se certifikace účastní, musí podmínky dodržet,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Kritéria pro udělení oficiálních hvězd
Systém HSU rozděluje hotely od 1 do 5 podle objektivních kritérií např. vybavení pokoje, rozsahu recepčních služeb, přístupu k internetu, nabídky jídel apod. „Čistota a hygiena se považuje za základní předpoklad všech kategorií a všechna zařízení mají být funkční a v bezchybném stavu, uvádí Eduarda Hekšová. Do základních požadavků také spadá každodenní úklid pokoje a výměna ložního prádla alespoň jednou týdně.

Následující kritéria platí od roku 2025 do roku 2030. Hotely mají stanovená minimální kritéria podle udělených hvězd a dále musí nasbírat určitý počet bodů z dalších kritérií. Takovými kritérii, za které získají hotely body navíc, mohou být například nastavitelná klimatizace, bar na hotelu, chránič na matraci, garáž, pomoc se zavazadly či bezbariérová přístupnost. Pro vaši představu, pro splnění požadavků hotelů s 1 potřebuje hotel kromě minimálních kritérií nasbírat dodatečně ještě 46 bodů, zatímco hotely s 5 musí mít dodatečných 497 bodů.

Za minimální požadavky se považují například:
1: osuška na osobu, sprchový gel, sklenička nebo držák na zubní kartáček (2 ks), rezervní toaletní papír, zrcadlo, osvětlení nad umyvadlem, Wi-Fi přístup na internet ve veřejných prostorách a v pokojích, místo k uložení šatů s dostatečným počtem ramínek, stůl nebo podobné pracovní stanoviště, možnost zatemnění místnosti (např. závěs), kontinentální snídaně, dětská postýlka na vyžádání

2: světlo na čtení u postele, ručník i osuška, šitíčko na vyžádání

3: personál hovořící dvěma jazyky, služby prádelny a žehlení, deštník v recepci nebo pokoji, další polštář na vyžádání, služba buzení, zásuvka i vedle lůžka, zrcadlo na výšku postavy, odpadkový koš v pokoji, vysoušeč vlasů, snídaňový bufet včetně vajec a cereálií, pomoc se zavazadly na vyžádání, bezpečná úschova zavazadel, nabídka nápojů v pokoji

4: recepce obsazená personálem alespoň 14 hodin denně, čalouněné křeslo nebo gauč, nastavitelné kosmetické zrcátko, lžíce na boty v pokoji, pantofle, výtah, má-li hotel více než tři nadzemní podlaží, minibar nebo nápoje a jídla nabízená 12 hodin denně prostřednictvím služby room service, bar otevřený alespoň 5 dní v týdnu

5: recepce obsazená personálem 24 hodin denně, dveřník, pomoc se zavazadly, při využití služby žehlení navrácení do hodiny, trezor v pokoji, dva využitelné polštáře, župan, bar nebo prostor haly s obsluhou otevřen 7 dní v týdnu, parkování s obsluhou

Jestliže se Váš hotel přihlásil jako člen systému Hotelstars Union a nesplňuje avizovaná kritéria, případně hotel neodpovídá ve smlouvě dohodnutým parametrům, můžete ubytování reklamovat. „V případě, že bylo ubytování v hotelu součástí zájezdu, nezapomeňte se s reklamací zájezdu obrátit na pořadatele zájezdu (např. cestovní kancelář),“ uzavírá Eduarda Hekšová.



TAG
Líbil se vám tento článek?

Komentáře
Přidejte váš názor

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

Přihlásit se

Výběr článků
Redakce GastroIN - 01. 07. 2025
Okolo 230 000 zaměstnanců v české gastronomii a cestovním ruchu hraje důležitou roli v každodenním chodu hotelů, restaurací, penzi...
Redakce GastroIN - 30. 06. 2025
18. ročník festivalu Slovácké léto přichází. Přináší s sebou pořádnou porci muzika. V Uherském Hradišti nadchne návštěvníky ve dne...
Redakce GastroIN - 26. 06. 2025
Vana na chlazení pivních sklenic, která se díky nově instalované elektronice umí sama napustit či vypustit, kontroluje teplotu a p...