
Plzeňský Prazdroj si nechal vypracovat zajímavý průzkum. Podle něj čeští hosté v restauracích přistupují ke konzumaci alkoholu stále zodpovědněji. Téměř dvě třetiny návštěvníků hospod a barů kombinují alko a nealko nápoje, objednají si k drinku malé občerstvení, nebo pijí méně.
Více než 60 % hostů v českých hospodách a barech přiznává, že se snaží přistupovat ke konzumaci alkoholu odpovědně. Vyplývá to z průzkumu agentury g82 pro Plzeňský Prazdroj, který oslovil přes 900 respondentů. Nejčastěji tak činí zpomalením tempa a množství pití (48 % oslovených), ale také tím, že si místo alkoholického nápoje objednají raději nealko (47 %) nebo účinky alkoholu vyvažují malým jídlem (28 %). Čtyři z deseti dotázaných navíc uvádějí, že střídají alkoholické a nealkoholické nápoje.
„Přístup Čechů k alkoholu se v posledních letech výrazně mění. Je to dané změnou životního stylu. Lidé žijí aktivněji a většina návštěvníků jde do restaurace za zábavou, příjemným zážitkem a k pití alkoholu přistupuje zodpovědněji než dříve. Mnohem častěji také sahají po nealkoholických variantách svých oblíbených nápojů. Tento trend vidíme i na našich tuzemských prodejích nealkoholických piv, před dvaceti lety jejich podíl činil zhruba 1 %, loni to bylo už 12 %,“ uvádí Pavlína Kalousová, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.
Zájem o nealkoholické pivo celkově v Česku roste, a to už více než 10 let. Loni dosáhl jeho tuzemský výstav rekordních 1,6 milionu hektolitrů. Naopak průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele loni opětovně klesla, podle Českého svazu pivovarů a sladoven v roce 2024 vypil každý Čech v průměru o 16 litrů piva méně než v roce 2019.
Průzkum ukazuje, že umírněnější vztah hostů k alkoholu znamená i klidnější prostředí v restauracích a barech. To přináší pozitivní efekt nejen pro samotné hosty, ale i pro provozovatele, protože návštěvníci v takových podnicích tráví více času, cítí se příjemněji a častěji se vracejí. Tři čtvrtiny lidí uvedly, že si více užívají prostředí, kde mají větší soukromí a prostor pro nerušený rozhovor.
Zodpovědněji se podle průzkumu chovají ženy, které v průběhu večera regulují pití v 66 % případů. U mužů se tento podíl pohybuje na 54 %. Muži se někdy obávají poznámek od kamarádů, pokud by si objednali nealkoholickou variantu a konzumaci tím zpomalili. Výzkum také ukázal, že střídmější jsou mladší lidé ve věku 18 až 39 let, kteří snižují tempo a intenzitu svého pití v 63 % případů.
CIRKUS ukazuje, že zodpovědnost není nuda
Nová kampaň CIRKUS, kterou Prazdroj cílí především na mladší dospělé konzumenty, podporuje uměřenou konzumaci alkoholu. Jádro kampaně z dílny Lafluence Agency tvoří 6 krátkých videí tematicky zaměřených na různé aspekty nezodpovědného pití, například pití za volantem, na vodě, alkohol u nezletilých a další.


